søndag 9. januar 2011

Søndag er ukas favorittdag.....

det er det ingen vil om! Hvorvidt familiens barn er enige med meg, skal jeg ikke si, men jeg synes det er deilig med en stille og rolig dag, uten åpne butikker og uten ting som MÅ gjøres.


En annen liten lykke ved søndager er at vi kan sove til vi våkner. Hele familien er b-mennesker, og uten vekkerklokke snorkes det lenge her i huset. Lillefrøkna sover gjerne til 10.30 om ingen vekker henne, og størstemann kan sove hele dagen - dvs om han får lov. Her nord er det fortsatt mørketid, og vi er avhengige av å stå opp rimelig normal tid om vi skal klare å nyttiggjøre oss det lille lyset som er på denne tiden.



Bonusen ved mørketiden er det vakre blå lyset. Hvite fjell i horisonten og en magisk blå himmel er det lite som kan måle seg med, så ut på tur må vi så snart frokosten er satt til livs. Når det gjelder frokost, så er det ikke alle barna her i huset som er like glad i mat. Jeg prøvde med list og lempe og "lure" i lillefrøkna en halv banan og litt yoghurt til frokosten i dag, og sa i et desperat forsøk....; " tenk på alle barna i Afrika som er sultne i magene sine og ikke får frokost.." Hvorpå storebror på 8 kommenterer; " Du mamma, det der er ikke sant!!! De bare løper inn i skogen og henter seg en ananas eller noe sånt!"  Hihi, de kan få sagt det.





Etter en kvart banan og forsikringer om at magen var full og det ikke var plass til mer, hyrte vi på oss og la avgårde i det vakre vinterlandskapet. Blått lys, hvitt landskap og 10 friske minusgrader var bare deilig.



Siden vi ikke lenger har hund måtte pappa fungere som trekkhund for de to minste. Etter julens fråtsing i ribbe, medister og alle vennene deres, er litt ekstra innsats på trimfronten ikke å forakte, så et par timers gange med to "trøtte" småfolk på slep var igrunn bare en treningsbonus.


Nå nytes resten av den deilige søndagen innendørs med varme fra peisen og fornøyde unger som ser barne-tv. Jeg koser meg med bloggingen i selskap med  julens hvite amaryllis. Den ble reddet fra vinduskarmen over i en vase, og ser ut til å trives utmerket der.

Med en blank uke foran oss ønsker jeg dere alle en god søndagskveld!

1 kommentar:

  1. Så koselig blogg du har! Hvorfor har jeg ikke visst om denne tidligere?? Ta gjerne en tur innom hos meg også :)

    Iselin

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hyggelig melding.