fredag 21. januar 2011

Magiske Henningsvær



Vi er så heldige å ha venner som har fritidsleilighet i Henningsvær i Lofoten, og forrige helg var vi invitert på besøk dit. For første gang siden i sommer skulle vi ha en helg uten barn, med god mat og vin - en helg uten andre planer enn total avslapping. Henningsvær er et lite tettsted, et gammelt fiskevær, spredt over noen øyer og skjær i skjærgården sør for Svolvær og Kabelvåg. Du kjører veien mellom fjell og fjære et langt stykke uten verken hus eller hytter i sikte, men så etter en stund kommer denne lille "byen" til syne mellom knausene.








 Jeg blir like forundret hver gang, og hver gang blir jeg også mer og mer forelsket. Vakrere sted, med vakrere beliggenhet, skal du lete lenge etter! 






Nå skal det sies at det spøkte litt for om i det hele tatt turen ble noe av. Et par dager i forveien kom nemlig forkjølelsen for alvor på besøk - og mørbanket av hosting i tide og utide, feber som kom og gikk og generelt dårlig form, var jeg i tvil om jeg skulle ta turen eller ikke. 






Beslutningen ble tatt i siste stund. Jeg konkluderte med at det egentlig var uansett om jeg lå hostende og snufsende under et pledd hjemme, eller hostende og snufsende under et pledd i Henningsvær, så derfor ble det tur.






Vanligvis når vi er der legger vi turen innom Henningsvær Lysstøperi og Cafè   for hamstring av stearinlys i lekre farger og bollespising (de har antakelig norges beste kanelboller der!). Denne gangen var kafeen stengt, og det var de andre koselige småbutikkene i Henningsvær også. 
(Godt for lommeboken, godt for samvittigheten).






 Stedet har de siste årene tiltrukket seg kreative unge mennesker som har startet forskjellige foretak der, og vi finner bl.a glassblåsere, keramikkverksted, koselige små spisesteder og en lekker kles- og interiørbutikk. Januar er dog en "død" måned i Henningsvær, så bortsett fra Mix-kiosken og kjøpmannen på hjørnet, var det dødt og stille. 






Selv Henningsvær Bryggehotell var stengt, og Klatrekafeen og klatreskolen likeså. Ergo var det nesten ikke et menneske å se noe sted. Ingen båter. Ingen turister. M.a.o en perfekt helg for komplett avslapping og tilfriskning under et pledd på en sofa :-).






Og perfekt ble det :-). To dager fikk jeg sove til jeg våknet av meg selv - og det er luksus for en firebarnsmor med full timeplan både hverdag og helg. I tillegg disket vertskapet opp med deilig frokost og fantastiske middager. 






Lørdag spiste vi langstekt lammelår med nydelig tilbehør og god vin til, mens delfinalen i Grand Prix surret diskret i bakgrunnen. Dagene ble ellers tilbrakt i ro og mak med en stooor bunke nyinnkjøpte interiørblader. 
(Takk til Mix-kiosken!) 






Vanligvis har jeg jo bare tid til å skumme gjennom bladene i stjålne øyeblikk, gjerne mens middagen lages eller ungene bades, men nå ble det tid til dypdykk. Deilig!!






Jeg har planlagt ny tur til Henningsvær i mai. Da er det vår, solen er forhåpentligvis på plass igjen (denne helgen gjemte det lille som stikker opp over horisonten seg bak skyene) og snøen er kanskje borte. Da blir det besøk på Lysstøperiet og en tur innom de andre koselige stedene.






Jeg har skrevet om Henningsvær tidligere, og går det som jeg planlegger blir det også i år en vårtur tilbake dit.






Helt på tampen vil jeg vise noen bilder jeg tok sent natt til søndag da en nesten full måne lyste opp nattehimmelen. Magisk!













2 kommentarer:

  1. Høres deilig ut med en helg for total avslapning. Jeg har aldri vært i Henningsvær. Kanskje blir 2011 året da første besøk foretas?

    God helg :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Titter gjennom gamle innlegg. Nå har du vært i Henningsvær, Inga :)

      Slett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hyggelig melding.