mandag 29. august 2011

Regn, regn, regn - innedag med sykt barn og innlegg nr. 100

En småsyk "pelspølse"..

Sommeren er definitivt over, og i dag våknet vi til et høljeregn uten sidestykke. I tillegg er lillemor snørrete og febersyk, så da var det bare å legge strategien for en uplanlagt hjemmeinnedag.


Johanne var så heldig å få presang da vi var på besøk hos en god kollega i går. Skikkelig skolejentepennal med tusjer og fargeblyanter, linjaler og viskelær falt virkelig i smak.
Mens jeg bakte foccacia med hagens krydder, tegnet Johanne verdens fineste fabeldyr (som jeg ikke fikk tatt bilde av før de ble pakket i konvolutter klar til utdeling i barnehagen......)



Regnvåte blomster er "reddet" inn fra verandaen. 
Hortensiaen i vase, lavendelen til tørk.
 I tillegg ligger en haug med mynteblader til tørk i vinduskarmen. Hagen bugner av villigvoksende mynte, men jeg har aldri tenkt over hvordan jeg kan ta vare på denne. Ikke før jeg var innom en gjestegård der de serverte myntete kun laget av tørkede mynteblader. Deilig! Nå skal jeg sørge for å samle et lite lager som vi kan kose oss med utover høsten og vinteren.


Nå sover lillemor, så da kan "storemor" kose seg med en god kopp kaffe og Tara Smak 
Litt inspirasjon til hverdagsmåltidene ønskes..... I en hverdag med jobb, lekser, henting og bringing faller man dessverre raskt i pølser og pizza-fellen, og man glemmer fort at det kan være like lettvint å servere sunnere alternativer. Jeg vil la det være høstens forsett. 

Til sist må jeg benytte sjansen til å fortelle om kuppet jeg gjorde på lørdag. 
Her i huset er nemlig voksduker forbruksvare. I sommer har vi brukt en blank plastduk over en ordinær hvit duk på spisebordet, men nå var tiden klar for forandring. Noen ganger har de fine voksduker på Jysk - noen ganger ikke.... Jeg fant denne duken til 15 kroner meteren, og er såååå fornøyd! Noen vil kanskje synes det kan bli litt voldsomt med store sorte prikker (eller høres det kanskje bedre ut med sorte dotter..?...), men jeg er storfornøyd og syntes duken er super - ikke minst til 45 kroner for hele stasen :-)


Og nå la jeg akkurat merke til at dette er innlegg nr. 100! Hurra!!

 Ha en finfin dag alle sammen - i sol eller regn! 
 



 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en hyggelig melding.